Zwrot towaru zakupionego przez internet jest coraz częściej występującym zjawiskiem. Szczególnie w tym roku można było zaobserwować duży wzrost zainteresowania zakupami online, który spowodowany był epidemią COVID-19. Raporty pokazały też, że Polacy w tym okresie chętnie korzystali z takiej formy zakupów. Zakupy online zyskują na popularności wśród naszych rodaków. Dwa lata temu w sklepach www kupowało 56% badanych osób, a w 2019 już 62% badanych (raport Gemiusa dla E-Commerce Polska).
Przeczytaj też: https://www.ipo.pl/zwrot-towaru-zakupionego-przez-internet-najwazniejsze-zasady/
Jak zwrot ma się względem właściciela sklepu?
Jeśli posiadamy sklep stacjonarny, to według zasad jego działania nie musimy przyjmować zwrotu. Prawo nie nakłada na nas takiego obowiązku. Wszystko zależy polityki sprzedażowej, którą sami ustalimy. Możemy zapisać w regulaminie swojego sklepu, że przyjmujemy zwroty np. w ciągu 30 dni i po okazaniu paragonu z widoczną na nim nazwą przedmiotu zakupionego, który jest poddany zwrotowi. To jednak zależy tylko od naszej dobrej woli. Sytuacja wygląda inaczej, jeśli sprzedaliśmy wadliwy towar. Wówczas klient może go zareklamować na zasadach rękojmi. Do naszych obowiązków należy wówczas rozpatrzenie takiej reklamacji.
Informacje dotyczące zwrotu towaru
Tak naprawdę sporo zależy od tego czy zakupy robiliśmy w sklepie stacjonarnym czy internetowym. Sprzedawca w sklepie internetowym nie posiada obowiązku, żeby nie przyjąć zwrotu towaru. Towar musi być oczywiście pozbawiony wszelkich uszkodzeń i śladów użytkowania. W innym przypadku, czyli np. w momencie uszkodzenia przedmiotu, zwrot zależy tylko i wyłącznie od jego dobrej woli. Coraz większa liczba firm decyduje jednak się na zwrot dla klientów w celach polepszenia marketingu swoje działalności. Jeżeli robimy zakupy na odległość i nie mały styczności fizycznej z konkretną rzeczą, to mamy prawo w ciągu 14 dni odesłać zakupiony przez nad przedmiot bez podawania żadnego powodu. Sprzedawca posiada bowiem obowiązek niezwłocznie zwrócić pieniądze, które zostały zapłacone za towar, wliczając w to również koszty przesyłki. Istnieją jednak wyjątki, które przewiduje ustawa o prawach konsumenta. Nie możemy odsyłać jedynie towaru, który szybko się psuje. Klient odsyła przedmiot na jak własną rękę.
Zwrot towaru ze sklepu stacjonarnego
W momencie kiedy zakupiony przez nas przedmiot nie posiada zniszczeń oraz widocznych śladów użytkowania to przyjęcie zwrotu w sklepie stacjonarnym zależy jedynie od dobrej woli sprzedawcy. W momencie kiedy przedmiot posiada widoczną wadę, to kupujący ma prawo go zareklamować. Może zrobić to z tytułu gwarancji bądź rękojmi.
W przypadku tej drugiej, czyli rękojmi klient może żądać:
• Naprawienia towarów
• wymiany towaru na nowy
• obniżenia ceny
• odstąpienie od umowy
Sprzedawca ma wtedy okres 14 dni na ustosunkowanie się do reklamacji złożonej przez klienta sklepu.
Zobacz też: http://www.pou.pl/niepowodzenie-specjalnych-stref-ekonomicznych-w-polsce/