Powszechnie znane są narzędzia wspomagające prace zespołową. Do najpopularniejszych należą komunikatory umożliwiające szybki kontakt z członkami zespołu lub konferencje wideo. Ale do zarządzania strukturą można również wykorzystywać aplikacje i systemy powszechnie wykorzystywane w innych celach. Jakie?

Zarzadzanie rozproszonymi zespołami sprzedażowymi to jedno z trudniejszych zadań z jakimi mierzą się menedżerowie. Brak osobistego kontaktu i dzielące odległości sprawiają, że możliwości delegowania zadań i monitorowania ich wykonania są trudniejsze niż w przypadku zespołów pracujących w jednym miejscu. Jednak istnieją proste rozwiązania wspomagające pracę menedżerów. Polegają one na wykorzystywaniu używanych w firmie systemów informatycznych.

Systemy CRM

Systemy CRM są powszechnie używane do zarządzania relacjami z klientami. Tymczasem odpowiednio przygotowane narzędzia umożliwiają także zarządzanie zespołami sprzedażowymi. W jaki sposób?

Warto wykorzystać system do wyznaczania zadań. Lista zadań dostępna w jednym narzędziu to ogromne ułatwienie dla sprzedawcy. A dodatkowo, dzięki CRM możliwe jest łączenie aktywności z kontami klientów, co dodatkowo ułatwia pracę.

Wykorzystywanie systemu CRM to także duża korzyść dla menedżera. Systemy te zazwyczaj wyposażone są w rozbudowane moduły raportowania, które pozwalają na prowadzenie szczegółowego monitoringu aktywności sprzedawców, bez konieczności ręcznego przygotowywania niezbędnych danych. W praktyce oznacza to dużą oszczędność czasu i wyeliminowanie ryzyka błędów ludzkich w procesie raportowania.

E-learning

E-learning to dobrze znana i powszechnie wykorzystywana metoda szkolenia rozproszonych zespołów sprzedażowych. Umożliwia szybkie podnoszenie kompetencji pracowników. A jednocześnie jest efektywna kosztowo. Wydawać by się mogło, że w tym obszarze trudno o innowacje. Na szczęście w tym twierdzeniu niewiele jest prawdy.

Jedną z popularnych innowacji jest tak zwany microlearning. Polega on na przygotowywaniu krótkich, maksymalnie kilkunasto- minutowych materiałów szkoleniowych w atrakcyjnej dla odbiorcy formie – np. wideo lub animacje. Taki sposób przekazywania wiedzy i poszerzania kompetencja ma dwie zalety. Po pierwsze pozwala na budowanie ograniczanie czasu potrzebnego na odbycie pojedynczego szkolenia. A po drugie sprzyja kreowaniu środowiska wspomagającego zdobywanie nowych umiejętności. Krótkie, ale regularne szkolenia powodują, że sprzedawcy przyzwyczajają się do ciągłego podnoszenia kwalifikacji i są bardziej zaangażowani.

Social Learning

Wszyscy doskonale znają Social Media. Ale czy znają Social Learning?

Social Learning to doskonałe połączenie mody na media społecznościowe ze szkoleniami. Wdrożenie Social Learning polega na przygotowaniu specjalnych platform, na których sprzedawcy mogą dzielić się swoimi doświadczeniami i wymieniać najlepszymi praktykami. Samodzielnie tworzą i dystrybuują treści szkoleniowe.

Jakie korzyści dla menedżerów oznacza wdrożenie Social Learning. Pozwalają na jeszcze większe zaangażowanie sprzedawców i jednocześnie redukują ilość czasu potrzebną na przygotowywanie materiałów szkoleniowych.

Social Learning to także doskonały sposób na poznanie potrzeb szkoleniowych sprzedawców. Analiza najczęściej pojawiających się pytań pozwala na identyfikację obszarów, w których potrzebne jest podnoszenie kwalifikacji.

Podsumowanie

Systemy CRM, platformy Microlearning oraz Social Learning to tylko niektóre z przykładów funkcjonujących w firmie narzędzi informatycznych, które mogą być wykorzystywane do sprawniejszego zarządzania rozproszoną strukturą sprzedażową. Warto wykorzystywać takie narzędzia, gdyż nie wymaga to ponoszenia wysokich dodatkowych kosztów, a może przynieść nieoczekiwanie dobre rezultaty.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here