Aby ubiegać się o kredyt hipoteczny, wnioskodawca musi uwiarygodnić, że będzie w stanie spłacać raty. Posiadanie stałego źródła dochodu jest niezwykle istotne. Osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą ubiegać się o kredyt hipoteczny, ale wymaga to skompletowania niezbędnych zaświadczeń i przestrzegania kilku warunków. W przypadku indywidualnej działalności gospodarczej tylko Twoje prywatne i firmowe zobowiązania wpływają na zdolność kredytową, ale uwaga, jeśli jesteś w spółce i ta zaciągnęła kredyty firmowe to one także wpływają na ocenę Twojej wiarygodności i możliwości terminowego spłacania kredytu hipotecznego.
Kredyt hipoteczny
Kredyt hipoteczny to produkt przeznaczony na konkretny cel: zakup mieszkania, ziemi lub budowę domu. Zgodnie z Rekomendacją S, muszą ostrożniej podchodzić do kwestii udzielania produktów kredytowych. Szczególnie ważne jest, żeby potencjalny klient posiadał wkład własny i zdolność kredytową gwarantującą mu możliwość regularnego opłacania kolejnych rat. By wyliczyć zdolność kredytową, banki stosują zawiłe matematyczne formuły. Nie bez znaczenia jest przy tym formalna strona dochodów potencjalnego kredytobiorcy, czyli ich źródło. W przypadku kredytów hipotecznych dla przedsiębiorców równie ważnym warunkiem, obok wykazania się niezbędną zdolnością finansową, jest także minimalny okres prowadzenia firmy. Biorąc pod uwagę tę kwestię, propozycje banków są bardzo zróżnicowane.
Dokumenty potrzebne na kredyt hipoteczny dla firm
Poza dokumentami ogólnymi i dotyczącymi przedmiotu kredytowania, czyli nieruchomości każdy przedsiębiorca będzie musiał dostarczyć:
Dokumenty rejestracyjne firmy z wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, NIP, REGON, umowa spółki;
Zaświadczenie o niezaleganiu z podatkiem w US;
Zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami w ZUS;
Rozliczenie PIT 36 (36L) za poprzedni rok obrachunkowy z potwierdzeniem złożenia w US;
Wyciągi z rachunku bankowego firmowego
Aby otrzymać wymarzony kredyt należy udać się do banku z wypełnionym pismem. Do wniosku należy również dołączyć szereg dokumentów traktujących o formie prawnej firmy, jej przedstawicielach, kondycji finansowej, zestawienia majątku czy wykazu ewentualnych zaległości w ZUS-ie i Urzędzie Skarbowym. Do tego oczywiście potrzebujemy wszystkich dokumentów odnoszących się do prawnego statusu nieruchomości, która ma zostać obciążona hipoteką.
Okres prowadzenia działalności gospodarczej
Przy staraniu się o kredyt hipoteczny nie bez znaczenia jest także, ile czasu przedsiębiorca prowadzi firmę, czyli jakie ma doświadczenie w konkurowaniu w danym sektorze na rynku. Banki stosują różną politykę – nie wszystkie są zainteresowane udzielaniem kredytów hipotecznych przedsiębiorcom, którzy działalność gospodarczą otworzyli stosunkowo niedawno, np. 6 miesięcy przed złożeniem wniosku. Banki kredytów najchętniej udzielają osobom zatrudnionym na umowę o pracę na czas nieokreślony.