Komunikacja w biznesie

Budowanie trwałych i silnych więzi ze współpracownikami, klientami czy kontrahentami to długi proces, który wymaga wcześniejszego zaplanowania. Na sukces, składa się w tym przypadku wiele elementów, ale jego fundamentem jest umiejętna komunikacja biznesowa. Na czym polega przemyślana i umiejętnie prowadzona pisemna komunikacja formalna i co może wpływać na pogorszenie jej jakości?

Komunikacja biznesowa – nie baw się w „głuchy telefon”

Komunikacja w biznesie to bardzo pojemne pojęcie, które dotyczy szeroko rozumianych komunikatów werbalnych i niewerbalnych np. między pracownikami, na linii menedżer – pracownik czy między firmą a klientami.

Zdarza się, że komunikacja w firmie łudząco przypomina dobrze znaną zabawę w „głuchy telefon”. Oryginalny komunikat w toku przekazywania go dalej, zmienia swój sens, by finalnie dotrzeć do ostatniej osoby w zupełnie zmienionej formie. Tymczasem w komunikacji biznesowej zdecydowanie nie ma miejsca na zabawę i niedopowiedzenia. Nie możesz więc dopuścić do tego by to, co chcesz przekazać innym, było rozumiane w sposób sprzeczny do Twoich intencji. Dzięki temu unikniesz niedomówień i kłopotów, które mogłyby wpłynąć na postrzeganie Ciebie, a nawet zahamowanie dalszego rozwoju firmy.

Komunikacja formalna – jak się jej nauczyć?

Dobrym sposobem na nauczenie się tworzenia efektywnych komunikatów biznesowych są profesjonalne szkolenia z komunikacji pisemnej takie, jak np. https://www.academyofbusiness.pl/pl/szkolenia/napisz-odpowiednim-slowem,135/.

Celem tego typu szkoleń jest przekazanie wiedzy teoretycznej i praktycznej, w celu podniesienia kompetencji językowych oraz komunikacyjnych w zakresie tworzenia korespondencji firmowej. Takie szkolenie prowadzone przez doświadczonych specjalistów, to również świetna okazja do tego, by nauczyć się sporządzać oficjalne pisma i poznać standardy innych przedsiębiorstw w tym zakresie.

Szkolenie może także skutecznie wesprzeć pracowników w usprawnieniu już istniejących procedur dotyczących komunikacji – prowadzonej zarówno w sposób tradycyjny, jak i elektroniczny (np. poprzez e-maile). Co więcej, to doskonała okazja do budowania empatii oraz silnych więzi z klientami oraz współpracownikami.

  • Komunikacja formalna – dla kogo szkolenia?

Warsztaty z efektywnej komunikacji biznesowej z pewnością najbardziej przydadzą się w codziennej pracy przede wszystkim osobom, które chcą tworzyć atrakcyjne i efektywne komunikaty, które inni będą zawsze chcieli czytać. To również dobry pomysł w przypadku handlowców, pracowników zajmujących się marketingiem i PR-em, a także specjalistów odpowiedzialnych za opracowywanie raportów.

Poprawna komunikacja biznesowa – co dają warsztaty?

Udział w warsztatach z komunikacji w biznesie, jest doskonałą okazją do tego, by nauczyć się tworzyć w codziennej pracy teksty, które są poprawne zarówno pod kątem języka, kompozycji, jak i struktury. To również szansa, by poprawić komunikatywność, skuteczność i atrakcyjność tekstów na poziomie całej firmy. Dzięki szkoleniu pod okiem doświadczonego eksperta, możliwe jest także zwiększenie poziomu swojej świadomości językowej oraz wypracowanie standardów komunikacji formalnej na poziomie całego przedsiębiorstwa.

Komunikacja biznesowa – co zrobić, aby była efektywna?

Aby komunikacja w firmie była efektywna, warto zadbać przede wszystkim o to, aby była poprawna pod kątem językowym. Należy potrafić również tworzyć oraz redagować komunikaty pisemne (a więc maile, listy czy sprawozdania), opierając się przy tym o logiczną i zrozumiałą dla wszystkich konstrukcję. Przy tworzeniu komunikatów biznesowych, warto pamiętać, że ich zaletą jest lapidarność. Dbaj więc o zwięzłość swoich wiadomości, dzięki czemu będą bardziej zrozumiałe dla Twoich odbiorców.

Ważną częścią komunikacji jest też szacunek wobec swoich kolegów, przełożonych czy kontrahentów – śmiało stosuj więc formy grzecznościowe, które są nie tylko mile widziane w codziennej pracy, ale pozwalają także budować dobre relacje z innymi. Należy również mieć świadomość tego, które wątki są ważniejsze i na nie nakładać w komunikatach większy nacisk. Istotna w tworzeniu komunikacji formalnej, jest też umiejętność dostosowywania komunikatów do odbiorcy, a więc jego stanowiska, wiedzy, którą dysponuje, jego potrzeb czy celów, które ma do zrealizowania.

Możesz oczywiście przeczytać wiele artykułów na temat efektywnej komunikacji biznesowej, ale najbardziej wartościowym źródłem praktycznej (!) wiedzy są eksperci, którzy prowadzą warsztaty poświęcone tej tematyce. Zdobyta w ten sposób wiedza oraz nowe umiejętności, z pewnością przydadzą Ci się nie tylko w życiu zawodowym, ale również prywatnym.

Artykuł sponsorowany.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here