Ponad 40 tysięcy Polaków prowadzi działalność gospodarczą w UK i ta liczba ciągle się powiększa. Polskich przedsiębiorców przekonują do tego niskie koszty prowadzenia firmy na wyspach oraz sprzyjające biznesowi prawo podatkowe. Czy rzeczywiście można zaoszczędzić na przeniesieniu firmy na wyspy?
Koszt założenia firmy w UK
Polacy najczęściej decydują się na rejestrację spółki LTD. Do jej założenia nieobowiązkowe jest bycie rezydentem w UK. Formalności można załatwić przez Internet, gdyż nie ma obowiązku osobistego stawiennictwa w urzędzie. Całą procedurę może przeprowadzić kancelaria podatkowa. Jako kapitał założycielski spółki LTD wystarczy 1 funt. W Polsce przy rejestracji spółki z o.o. to minimum 5000 zł. Wszystkie formalności w Companies House, czyli brytyjskim rejestrze spółek handlowych oraz w HMRC, będącym odpowiednikiem polskiego urzędu skarbowego, to wydatek około 400 zł. Kwota ta zawiera opłaty urzędowe i koszty przesłania dokumentów rejestracyjnych. W Polsce rejestracja spółki to koszt minimum 1500 zł.
Koszt obsługi księgowej
Spółka LTD wymaga posiadania adresu rejestracyjnego zlokalizowanego na terenie UK. Udostępnienie adresu w Londynie to wydatek około 800 zł opłaty początkowej oraz opłata roczna w wysokości 400 zł. Jednak przedsiębiorca nie musi do tego celu wynajmować lokalu. Kancelaria podatkowa udostępni adres na potrzeby rejestracji. Podobnie jak usługę wirtualnego biura. Wszelka urzędowa korespondencja będzie odbierana przez kancelarię i przekazywana klientowi mailowo lub drogą pocztową. Wirtualne biuro zazwyczaj wiąże się z prestiżowym adresem. Jego koszt jest znacznie tańszy od wynajęcia lokalu na własność. Księgowość spółki można prowadzić samodzielnie lub zlecić ją profesjonalistom. Skorzystanie z usług profesjonalnej kancelarii gwarantuje kompleksową obsługę i doskonałą znajomość przepisów podatkowych UK. Nie ma ryzyka przekroczenia terminów czy nieprawidłowego wypełnienia dokumentów. Usługę rejestracji oraz księgowości można wykupić w pakiecie. Jego cena uzależniona jest od kancelarii oraz zakresu świadczonych usług. Jest to koszt od 450 zł wzwyż. W Polsce koszt usługi prowadzenia księgowości spółki, to minimum 600 zł miesięcznie.
Składki ubezpieczeniowe i podatki
Składki na ubezpieczenie społeczne płaci się w UK dopiero po przekroczeniu określonego dochodu. Dyrektorzy spółek LTD odprowadzają je po osiągnięciu 8628 funtów rocznie. Jeżeli dochód jest większy, lecz nie przekracza kwoty wolnej od podatku w wysokości 12.500 funtów, wtedy dyrektor zobowiązany jest do zapłaty składki w wysokości około 300 zł. W porównaniu z płaconym w Polsce ZUS-em w obecnej wysokości 1246, 92 zł, jest to ogromna różnica. Od przyszłego roku, gdy składki ZUS wzrosną do 1500 zł, różnica ta jeszcze wzrośnie.
Kwota wolna od podatku w UK to 12.500 funtów. Jeżeli dyrektor nie uzyskuje dochodów, które ją przekraczają, to nie odprowadza podatku. W Polsce kwota wolna od podatku to 8000 zł, lecz nie dla wszystkich podatników. Obowiązuje wyłącznie osoby rozliczające przychody wg skali podatkowej, wykazywane w PIT-36 lub PIT-37. Kwota wolna od podatku w Polsce dla większości podatników wynosi nieco ponad 3000 zł (na cały rok podatkowy – nie miesiąc !!). Więcej o kwocie wolnej od podatku w Polsce i w Wielkiej Brytanii przeczytasz na blogu kancelarii Tax Angels.
Dla porównania w Anglii, Szkocji i Irlandii Płn. dla każdego, kto prowadzi tam firmę wynosi ponad 62.500 zł !
Koszty prowadzenia spółki LTD w Wielkiej Brytanii, są zdecydowanie niższe od kosztów prowadzenia firmy w Polsce. Nic więc dziwnego, że coraz więcej Polaków decyduje się na przeniesienie działalności do UK.