Prowadzenie przedsiębiorstwa oraz prowadzenie domu ma ze sobą wiele wspólnego. W jednym i w drugim trzeba odpowiednio spiąć budżet, by na koniec miesiąca cieszyć się efektami dobrego zarządzania. Ale jak to zrobić?

Kto zarządza budżetem?

Przyjęło się, że o dom dba kobieta. To ona jest odpowiedzialna za robienie zakupów, przygotowywanie posiłków czy utrzymanie domu w czystości. Nic dziwnego, że panie częściej sprawują kontrolę nad domowym budżetem. Żona i matka dba o to, by jej rodzina cieszyła się szczęśliwym i pełnym życiem, dlatego musi być też księgową. Mężczyźni ufają zaś swoim małżonkom i rzadko wnikają w wydatki. Ten podział ról najczęściej odpowiada obu stronom.

Jednak w przypadku prowadzenia firmy sprawa wygląda już inaczej. Według statystyk z 2017 roku 33,4 procent firm w Polsce została założona i jest prowadzona przez kobietę. Oznacza to, że aż 2/3 przedsiębiorstw ma za sterami mężczyznę. I to do niego należy dbanie o budżet firmy.

Jak zatem widzimy, zarówno mężczyźni jak i kobiety powinny nieustannie zdobywać wiedzę finansową aby nie tylko mądrze zarządzać pieniędzmi tak w domu jak i w firmie ale jednocześnie cieszyć się dostatnim życiem i niezachwianą płynnością finansową.

Jak dbać o budżet firmy?

Niezależnie od tego, kto jest szefem przedsiębiorstwa, każdy właściciel jest za nie odpowiedzialny. Musi robić wszystko, by się ono rozwijało i przynosiło zysk. Kluczowe jest w tym opracowanie budżetu firmowego, w którym wyznaczymy kolejne kroki. A jaki powinien on być? Przede wszystkim musi być oparty o twarde dane. To jeden z najważniejszych dokumentów w naszej pracy i nie powinniśmy do niego podchodzić lekką ręką. Budżet firmy należy opracować na podstawie rzetelnych i obiektywnych prognoz. Myślenie życzeniowe w stylu „a na pewno sprzedam dużo, nie muszę się przejmować”, to poważny błąd. Budżet firmy musi być przede wszystkim realny, ponieważ tylko w taki sposób spełni swoją rolę – zapewni naszej firmie stabilność działania i możliwość rozwoju. Jednocześnie musimy pamiętać, by regularnie go planować i aktualizować.

Arkusz budżetowy powinien zostać zbudowany w oparciu o sprawdzony system zarządzania pieniędzmi, sam exel musi mieć sprawdzoną formę i powinien być wykonany przez osobę doświadczoną w dziedzinie finansów.

Najczęściej popełniane błędy

Planowanie budżetu nie jest niestety wolne od błędów i pomyłek. Każdy przedsiębiorca jest tylko człowiekiem i nie zna się na wszystkim. Mało tego, zdecydowana większość przedsiębiorców nie prowadzi budżetu. Najczęściej płacą faktury z opóźnieniem, nie potrafią przewidzieć ile zarobią w danym miesiącu i ile wydadzą. Większość od samego początku istnienia firmy ma kłopoty finansowe. Mówi się też że 3 rok istnienia firmy to tzw dolina śmierci.

Podsumowanie

Pamiętaj aby budżet jaki prowadzisz, opierał się o sprawdzony szablon który został już wcześniej przetestowany. Ponadto musisz zwracać uwagę na stosunek kosztów stałych do kosztów zmiennych i musisz wypracować w sobie umiejętność negocjowania poszczególnych pozycji swojego zestawienia. Bez względnym fundamentem jest odpowiednie przygotowanie: https://adamgrzesik.pl/szkolenia/budzet-firmowy/ – zaplanuj już dziś swój termin.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here